Škola Djingu – druhá část – Gramofony

Dnes si v naší škole djingu povíme něco o gramofonech. Jednak je detailně představíme i těm, kteří je ještě v životě neviděli a zároveň si povíme i něco o výrobcích a značkách. Více v článku.

Škola Djingu – druhá část – Gramofony

Minule jsme si řekli něco o sluchátkách, pokud jste už prolezli internet a našli pro sebe ten správný typ, tak se dnes připravte na poněkud vyšší výdaje. Dnes se budeme bavit o gramofonech. Samozřejmě o těch djských.

Ještě než se dostaneme k jednotlivým typům a výrobcům si je alespoň ve stručnosti a hlavně pro ty, kdo je ještě neviděli zblízka, malinko představíme. Pokud jste se někdy setkali s klasickými gramofony v některé ze starších hifi sestav, tak věřte, že ty djské by vám celou sestavu zbortily. Ano, váha je jedním odlišujících a důležitých faktorů. Dle typu a výrobce se může pohybovat od 12 do 15 kg. Tato „nadváha“ zaručuje maximální stabilitu a díky ní vám nepřeskočí jehla, pokud si do gramofonu omylem drbnete. Pokud se podíváte na obrázek v textu, jistě si na první pohled všimnete i masivních, nastavitelných noh, které jednak kromě funkce vyrovnání do maximálně vodorovné polohy mají i funkci tlumící. Přece jenom basy nějaké ty otřesy způsobují a mohlo by dojít k přeskakování jehly. Konstrukce samotného těla gramofonu se značně liší v závislosti na výrobci, obvykle se používá plast v různých provedeních a barvách. Při bližším pohledu na gramofon si v jeho levé části všimnete velkého kulatého otočného tlačítka – hlavního vypínače elektriky. Novější gramofony jsou již vybaveny plastovým krytem proti nechtěnému vypnutí. Zároveň slouží tlačítko jako osvětlení boční strany talíře s výčnělky, které strobo efektem ukazují rychlost otáčení talíře. Samotný talíř je z masivního kovu, na něj se ještě pokládá slipmat, který zaručuje mírný „prokluz“ desek, takže když zastavíte desku, talíř pod ní se dál točí nezměněnou rychlostí a deska se slipmatem stojí. Pod zapínacím tlačítkem je ještě přepínač rychlosti 33/45 otáček talíře za minutu a tlačítkový vypínač gramofonu. V části pravé najdete samotné ukotvení pro přenosku se závažím a posuvný regulátor rychlosti (pitch). Směrem k sobě rychlost zvyšujete, od sebe snižujete. Podívejte se na obrázek č.1.

Gramofony se dělí dle způsobu pohonu do dvou kategorií. S pohonem řemínkovým (belt drive) a s přímým (direct drive). Řemínkové gramofony jsou levnější a jsou poháněny motorem, který přes soustavu řemenů roztáčí talíř. Tyto gramofony nejsou obecně doporučovány i když jsou cenově příznivé. Belt drive je méně přesný a má slabý tah, což se projeví v „rozhození“ rychlosti při mixování. Direct drive je elektromagnetický pohon, který má stálou sílu pohonu (tah) a právě díky tomuto pohonu jsou velmi přesné a netrpí samovolným zpomalováním, nebo zrychlováním (některé levnější a starší typy bohužel ano), díky kterému se vám i relativně srovnaná deska během chvíle „rozkope (rychlostně rozjede)“. Proto při nákupu rozhodně vybírejte z kolonky DD – Direct drive (poznáte to i podle ceny :-)), tady se rozhodně nevyplatí šetřit!. Podívejme se nyní na výrobce a značky.

Nejvyhledávanější a asi nejpoužívanější značkou jsou gramofony značek Technics. Tento výrobce vypustil první Djské gramofony někdy kolem roku 1970 a od té doby se drží více méně na špici. Další výrobci se přidali později a rozdělili se do dvou kategorií. Na ty, co začali kopírovat design Technicsu (Omnitronic, Reloop, Stanton, Denon, Gemini, Citronix, Jbsystem a Akiyama. Druhá kategorie šla vlastní cestou (Vestax, Numark) a začali dělat design vlastní. Ve skupině první si asi nejlépe vede Stanton (převážně v Americe), ve skupině druhé Vestax (také díky Carlu Coxovi). Design Technics gramofonů se v podstatě až na poslední typ MK5 příliš neměnil (oblíbené MK2 se začali vyrábět již v roce 1980 a v nezměněné podobě se prodávali přes 10 let, MK3, MK4 a limitované série obsahovali pouze malinké designové změny). Technicsy jsou oblíbené hlavně díky optimálnímu tahu a motoru, který drží otáčky bez výkyvů. Setkáte se s ním ve většině klubů a většina známějších djů je má jako jeden z požadavků technického vybavení ve smlouvách. Proto se poslední dobou i ostatní výrobci zaměřili na tyto technické parametry a začíná spousta konkurenčních a dříve zatracovaných výrobců šlapat Technicsu na paty. Vestax začal již se svým PDX2000, který nadchnul Carla Coxe a vzápětí se přidali i ostatní. Americký Stanton vytáhnul do boje STR8-100 (ST-100), ale pravým konkurentem, který přinutil Technics vypustit sérii MK5 se stal typ STR8-150 (ST-150). Zanedlouho se chytl i velmi dlouho zatracovaný Omnitronic, který přišel na trh DD5250. To byli pouze ti nejdůležitější výrobci a ve výčtu bychom mohli dlouho pokračovat. Každopádně pozice Technicsu je ohrožena, ale nemyslím si, že nějak aktuálně, protože se pořád ještě počítá do „standartní“ djské výbavy.

Co řící závěrem. Obecně nelze doporučit nějakou konkrétní značku a ani to dělat nemohu. Je třeba se zamyslet nad tím, že pokud to s djingem budete myslet vážně, stejně si jednoho krásného dne koupíte špičkové profesionální gramofony, jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 18 000,- do 25 000,-.Jaká to ale bude značka je na Vás. Já ze své pozice podpořím Technicsy. A hned od začátku. Jistě, může Vás odradit cena. 40 000,- za gramofony je opravdu hodně, ale můžete zkusit propátrat inzerci serverů zabývajících se djingem, vinyl shopů a podobných stránek Dají se tam koupit starší gramofony Technics, třeba za 10 000,- za kus. Pro Jihlaváky mám ještě lepší zprávu. V Jihlavském Vrak baru jsou gramofony k dispozici zdarma a můžete na nich cvičit kdy chcete (samozřejmě dle dohody s personálem Vrak baru), což je ideální možnost pro ty, kdo to myslí s djingem vážně a není v jejich silách si gramofony koupit z vlastních prostředků.
Příště si povíme něco o mixážních pultech a pak se už pustíme do mixování.

Rozdílné designy djských gramofonů Technics vs. JBsystems:

Close Menu