Škola Djingu – první část – Sluchátka

Dnes zahajujeme sérii článků, která se bude zabývat tím, jak se vlastně mixuje. Dozvíte se prostě základy djingu. Seriál bude vycházet jednou týdně a začneme úplně od začátku. Od toho, jakou techniku potřebujete, abyste mohli vůbec začít. Dnes se dozvíte informace o tom, jaké si vybrat sluchátka a proč. Více v článku.

Škola Djingu, aneb chcete vědět jak na to?
část první – kupujeme sluchátka

Vítejte v úvodním díle nového seriálu o mixování. Rozhodli jsme se těm, kteří ještě neměli tu možnost, nebo těm, kteří se chystají s djingem začít, nahlédnout do djské kuchyně. V několika dílech seriálu, které budou vycházet pravidelně jednou týdně se seznámíte s tím, jak začít, co k tomu vlastně všechno potřebujete a na jaká úskalí můžete při Vašich prvních pokusech o mixování narazit.

V úvodních dílech se budeme zabývat nezbytně nutnou technikou, bez které se prostě neobejdete. Dnes začneme sluchátky.

Ač se to nezdá, sluchátka jsou velmi důležitou a nezbytnou součástí standartní djské výbavy. Budete je mít po většinu času stráveného za gramofony na uších, proto je potřeba při jejich výběru dbát na pár nezbytností a také na ergonomii, aby jste při hraní neměli pocit, že máte hlavu ve svěráku, či naopak vám sluchátka z hlavy nepadali při sebemenším pohybu. V každém případě musí hlavně „sedět“ na uších a nesmí tlačit. Vybrat si můžete ze dvou základních typů, které jsou vhodné pro djing, a to z uzavřených, polouzavřených sluchátek. Jaké si vyberete je jen na Vás. Uzavřená sluchátka Vám při nasazení nepropustí žádný zvuk zvenku a slyšíte pouze to, co do nich právě pouštíte. Tyto typy sluchátek se hodně používají v rádiích, ale i někteří djs mají uzavřená sluchátka v oblibě. Ale pozor! Některým zase vyloženě nevyhovují. Polouzavřenými sluchátky pronikne přece jen nějaký ten zvuk z venku, ale nemusíte se bát, že byste nic neslyšeli (osobně mám sluchátka polouzavřená). Rozdíly vám předvedou nejlépe přímo jejich prodejci a rádi vám umožní si vhodný typ i vyzkoušet.

Dalším důležitým kritériem jsou pohyblivé části a klouby (pozor, není to ale podmínkou, pokud vám sluchátka s klouby nevyhovují, nekupujte si je). Při mixování máte ve většině případů pouze jedno sluchátko na uchu a druhým uchem posloucháte to, co právě aktuálně hraje. Je důležité, aby i v této poloze byla sluchátka pohodlná a zároveň vám nesmí padat. K tomu slouží právě klouby (obrázek 1), které vám sluchátka „usadí“ na hlavu tak jak potřebujete a jak vám to bude vyhovovat. Některé typy mají klouby dva (rotace ve čtyřech směrech), některé čtyři (každý kloub rotuje ve dvou směrech). Také zaleží na konstrukci, která je u každého výrobce individuální. Osobně mám radši jen dva klouby. Jednou jsem byl nucen (moje sluchátka byla rozbitá) hrát na Sony 500 a než jsem všechny ty klouby poskládal na hlavu, byla půlka desky pryč. Pozor, vybírejte sluchátka s masivními klouby, aby něco vydržely (třeba právě u Sony 500 rádi praskají a výměna jednoho stojí více než čtvrtinu ceny sluchátek).

Další vlastnost, která je při výběru důležitá je délka přívodního kabelu. Rozhodně nemůžete počítat s tím, že si v klubu položíte desky vedle gramofonů. Ve většině případů se pro ně budete ohýbat někam dolů, v lepším případě na vedle položenou židli,. stojan nebo něco podobného. Ideální bude, když si sluchátka nebudete muset při těchto pohybech sundávat. Navíc pokud se za mixákem trochu odvážete (nemyslím opijete, ale že začnete křepčit s lidmi), mohlo by dojít i k nějakým nepříjemným nehodám, jako poškozený kabel, v horším případě mixák, v tom nejhorším hlava nebo uši. Většinou dnes mají profi sluchátka délku kabelu 2,5 až 3 metry, to je někdy zase až moc. Někteří výrobci ke sluchátkům dodávají kroucené kabely (jako telefonní kabel), což je zajímavá varianta, protože zase nemusíte kolem sebe nahánět příliš dlouhý kabel.

Zkusme se teď zaměřit i na důležité technické parametry. Rozhodující je samozřejmě výkon. Právě proto jsou klasická hifi sluchátka ve většině případů pro djing naprosto nevhodná. Na párty do vás totiž budou bušit odposlechy, které musí být slyšet více než hudba „dole na parketu“ a ještě musíte i při tom hluku ze sluchátek něco slyšet. Navíc při stáhnutí korekcí před mixem, dojde k dalšímu ztlumení zvuku ve sluchátkách. Nepodlehněte proto reklamním nápisům na některých druzích hifi sluchátek, že jsou vhodná pro djing. Detailní parametry jednotlivých modelů najdete na www stránkách výrobců a prodejci vám určitě rádi poradí. Také tónové posazení je věcí vaší volby. Pokud vám vyhovují sluchátka se silnými basy, anebo zase více vykreslené středy a výšky. Je to jen a jen na vás.
Pro začátek asi nemá cenu kupovat si sluchátka za 5000,- (je to samozřejmě otázka kolik chcete zainvestovat), stačí si vybrat některá pohodlná, levnější a dostatečně silná a od renomovaných značek, který mají osvědčenou a vyzkoušenou kvalitu a ušetřené peníze pak investovat třeba do desek.. Pro začátek mohou stačit některá z lowendových řad značky Senheiser (do 1000 Kč). Pokud byste to ale s djingem začali myslet opravdu vážně, časem se stejně dopracujete k některým z profesionálních sluchátek určeným přímo pro dje (Sony, Technics, Numark, Beyerdynamic, Omnitronic …. atd.), ale i zde je třeba pečlivě vybírat. Rozhodně při koupi sluchátek spoléhejte na odborné prodejny s vybavením pro dje. Jen ty vám totiž pomohou vybrat pro vás opravdu vhodný typ, který vám padne a bude zvukově vyhovovat a zároveň vám jsou schopny zajistit kvalitní záruční a pozáruční servis.

Končí nám první díl nové série článků o mixování. Pokud byste měli nějaké dotazy, pište je do komentářů k článku. Pokud budeme vědět, rádi odpovíme. V příští části se budeme věnovat gramofonům, dozvíte se, co je nejlepší do začátku, jakých typů se vyvarovat a proč a samozřejmě i na co se ve většině klubů hraje.

Close Menu