Škola djingu – třetí část – mixáky

Po hodně dlouhé době se opět hlásím s další školou djingu. Časový výpadek byl bohužel zapříčiněn přechodem Freeaku na komerční provoz a s tím související legislativa, včetně spousty dalších úkolů okolo nově vzniklé oficiální agentury Freeak.net booking. Takže se na ty mixáky pojďme podívat …

V minulém díle jsme skončili u gramofonů a na tentokrát jsem slíbil nějaké ty informace o mixážních pultech. Tedy co si koupit a co spíš radši ne.
Vezmeme-li to z lajckého pohledu, tak mixážním pultem se nazývá ta věc uprostřed mezi gramofony na které je spoustu nejrůznějších čudlíků a páček, se kterými dj občas otočí, posune a hlavně se u toho tváří strašně zaměstnaně. Liakové v tuto chvíli mohou přestat číst, protože jim tyto informace budou plně dostačovat. Pokud se ale chcete o této problematice dozvědět více, čtěte rozhodně dál.

Mixážní pult se dá snadno přirovnat k centru, kde se setkává signál ze všech zdrojů, ze kterých dj hraje. Ať už jsou to gramofony, cd přehrávače, samplery, pc, nebo jakákoliv jiná zařízení. Dj ten příchozí signál nějakým způsobem zpracuje a pustí do reproduktorů. To je v podstatě jediná nejdůležitější funkce mixážního pultu (pomineme-li efekty). I když to zní velice jednoduše, tak právě to zpracování signálu na mixážním pultu je podstatou djingu jako takového a je to asi to nejsložitější na celém tom kolotoči kolem hraní. Tohle ale bude téma přespříštího dílu naší školy v díle, který bude o mixování celý.

Začněme tedy od píky, tedy od firem, které mixážní pulty vyrábí. Výrobců mixážních pultů je snad ještě více než u gramofonů. Vyjmenujme si alespoň ty nejznámější – Allen & Heath, Behringer, Ecler, Geminy, Numark, Pioneer, Rodec, Stanton, Tascam, Technics, Vestax, Omnitronic … Je jich samozřejmě mnohem více, tohle je pouze stručný a náhodně řazený výčet. Podívejme se teď na mixážní pult detailněji. Pomůžeme si obrázkem.

Popišme si teď jednotlivé části při pohledu na mixážní pult shora.
Připojení a ovládání mikrofonu – tento panel slouží k připojení mikrofonu a jeho seřízení (hlasitost, basy, středy, výšky, zapnutí, vypnutí).

Přepínaní linka/gramo – pokud máte kromě gramofonů připojen na stejný kanál ještě např. cd přehrávač, slouží tento přepínač k volbě signálu mezi dvěma připojenými zařízeními.

Přepínaní do sluchátek – vypnutím, nebo zapnutím tlačítka volíte, který kanál uslyšíte ve sluchátkách

Ovládání hlasitosti sluchátek – hlasitost sluchátek a přepínání módu příposlechu (obě sluchátka stejně, nebo do každého sluchátka jiný zdroj signálu)

„Šavle“ – slouží k zesilování a zeslabování jednotlivých kanálů

Crossfader – slouží k plynulému prolnutí (promixování) jednotlivých kanálů

Balance – zlumení levého, nebo pravého stereo kanálu

Hlasitost odposlechu – regulace hlasitosti odposlechového monitoru

Master – celková výstupní hlasitost mixážního pultu

Efektový panel – některé lepší řady mixážních pultů mají efekty (flanger, echo…) přímo jako standartní součást vybavení (na obrázku)

Indikace výstupního signálu – pomocí řady diod vidíte, jak silný výstupní signál z pultu odchází (obecně se nedoporučuje, aby diody indikovali červenou barvu, protože potom dochází ke zkreslení výsledného zvuku)

Ve stručnosti jsme se podívali na pult shora. Nyní se podíváme ještě zepředu, kde se jednotlivá zařízení připojují:

Na obrázku vidíte stejný mixážní pult ale z pohledu zepředu.

Hlavní výstup – odsud odchází výsledný signál do zesilovače a dále do reproduktorů a odposlechů. Na tomto konkrétním modelu je ještě jeden výstup sloužící k připojení nějakého záznamového zařízení pro případné nahrávání.

Připojení jednotlivých linek – zde je velmi dobře vidět, že na jeden kanál lze připojit dvě zařízení. Tedy na tomto konkrétním pultu můžete mít připojeny až 3 gramofony a 5 cd přehrávačů najednou (samozřejmě i jiná kombinace zařízení).

Uzemnění – gramofony je nutné uzemnit!, jinak dojde ke zkreslení zvuku a praskání

Zásuvka a On/Off – není třeba vysvětlovat

Tak jsme si ve stručnosti představili jak vypadá a funguje mixážní pult. Možná to v tuto chvíli vypadá složitě, ale opak je pravdou. Velice rychle se dají tyto základy dostat „do krve“ a za krátký čas je budete považovat za samozřejmé.

Jak je u mě obvyklé, nebudu se zabývat konkrétními výrobci z hlediska kvality, abych se nevystavoval jejich zbytečné kritice z jejich strany. Podívám se na to z hlediska toho, na co hrají nejvýznamnější čeští a světoví djs. Nejžádanějšími a zárověň i nedražšími mixážními pulty jsou značky Pioneer, Rodec, Allen & Heath, které jsou nepsaným standartem vybavení každého významnějšího klubu. Pokud si tedy chcete nějaký ten mixák koupit a nezáleží vám na penězích, vybírejte něco z produktového portfolia těchto výrobců. Já osobně jsem hrál na mixážních pultech jednoho každého z těchto tří „tahounů“ a hraje se na nich opravdu skvěle, ale pro menší klubové párty, nebo pro hraní doma jsou celkem zbytečným luxusem a vystačíte si například s nějakým výrobkem řady Behringer, Numark, Vestax atp. V současné době nemohu hodnotit nové výrobky značky Omnitronic, protože jsem neměl možnost je vyzkoušet. U starších modelů byly VÝZNAMNÝM problémem nekvalitní korekce. Důkazem toho, že se menší klubové akce dají odehrát i na mixážních pultech cenové nižší kategorie by mohla být i skutečnost, že všechny party série „Beats“ v Tangu byly odehrány na mixáku Behringer VMX300 k plné spokojenosti obou stran.

Závěrem lze říci jako obvykle. Je to o penězích a ty jsou většinou problémem každého začínajícího dje. Tentokrát mohu ale s klidným svědomím řící – „Začínáte? Kupte si nějaký cenově přístupný mixák, na kterém se naučíte hrát a jakmile uznáte, že se tomu chcete opravdu profesionálně věnovat, koupíte si nějaký pořádný dělo.“

V příštím díle budeme nakupovat svoje první vinyly, dozvíte se kde se dají koupit, jak, kolik stojí a samozřejmě i jak o ně pečovat.

Close Menu